درفضیلت قرآن کریم

{ درفضیلت قرآن کریم }

فضل قرآن آنستکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است

خواندن قرآن،تفکرکردن درمعانی،وعمل کردن به آن،ودانستن تفسیرومعنی آن

همتای پیغامبری است.«این حدیث درکتاب ترجمه تفسیرطبری ج۱آمده است»

{۱} إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ لْمُؤْمِنینَ.

حقّا که این قرآن (جامعه انسانى را) به پایدارترین و استوارترین طریقه وآیین

هدایت مى‏کند،ومؤمنانى را که پیوسته عمل‏هاى صالح بجا می آوردند بشارت

مى ‏دهد که براى آنها (در دنیا و آخرت ) پاداشى بزرگ است.(۱)

{۲} بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِیدٌ : این سخن قرآنى است بشکوه و بزرگوار.(۲)

{۳} الر تِلْکَ آیاتُ الْکِتابِ وَقُرْآنٍ‏ مُبین‏:الر،این است آیات کتاب و قرآن مبین.(۳)

{۴} إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَریمٌ: که این قرآن کتابى بسیاربزرگواروسودمند وگرامی است،

فی‏ کِتابٍ مَکْنُونٍ: که درلوح محفوظ سرّحق مقام دارد. لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ:

که جزدست پاکان (و فهم خاصّان) بدان نرسد. تَنْزیلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمینَ: تنزیلی

از پروردگارعالم است.(۴)

{۵} قال النبى صلّى اللّه علیه و آله‏: « خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ » برترین

شما کسى است که قرآن را بیاموزد و به دیگران تعلیم دهد.(۵)

{۶} قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله:«ان افضلکم، من تعلّم القرآن،وعلّمه.»:

نیکوکارترین شما آن کس است که قرآن را فرا بگیرد و آن را آموزش دهد.(۶)

{۷} قال الصادق علیه السّلام: «ینبغى للمومن ان لا یموت حتى یتعلّم القرآن او

یکون فى تعلّمه.»برشخص مؤمن سزاوار است که نمیرد تا آن ‏که قرآن را فرا

بگیرد یا در حال فراگرفتن آن باشد.(۷)

{۸}قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله،«و من تعلّم القرآن و تواضع فى العلم و

علّم عباد اللّه و هو یرید ما عند اللّه، لم یکن فى الجنه اعظم ثوابا منه و لا اعظم

منزله منه،ولم یکن فى الجنه منزل ولا درجه رفیعه ولا نفیسه الا و کان له فیها

اوفرالنصیب و اشرف المنازل.»: وهرکس قرآن را فرابگیرد و درعلم فروتنی

کند و به بندگان خدا بیاموزاند و او آنچه را که نزد خداى تعالى است، بخواهد،

در بهشت کسى عظیم‏تر ازاو درپاداش و ارجمندتر از او در منزل نبوده است

ونیزمنزل ودرجه‏اى بالاترونفیس‏تر دربهشت نباشد، مگراین‏که براى اوفراوان

ترین بهره و شریف‏ترین مرتبه و منزل باشد.(۸)

{۹} عن معاذ، قال: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله یقول: « ما من رجل

علّم ولده القرآن، الا توّج اللّه ابویه یوم القیامه بتاج الملک، وکسیا حلّتین لم یر

الناس مثلها.»:ازمعاذ نقل شده است که گفت، شنیدم پیامبرخدا صلّى اللّه علیه و

آله مى‏فرمود:مردى نیست که به فرزندش قرآن را تعلیم بدهد،جزاین ‏که خداى

تعالى برسرپدرومادراو در روز قیامت تاج گذارد، تاج پادشاهى را، و دوجامه

بلند و زیبا برآنان پوشانده شود که مردم مثل آن دو را ندیده‏اند.(۹)

{۱۰} عبد اللَّه بن عباس میگوید رسول اکرم فرمود : اشراف و نیکان امت من

حاملان قرآن و شب زنده دارانند.(۱۰)

{۱۱}عطارازابى سعید خدرى نقل میکند که رسول اکرم فرموده: حاملان قرآن

دانایان اهل بهشتند درروزقیامت، وبازفرمود:حامل قرآن نباید تصورکند که در

روى زمین ازاوغنیتروجود داردحتى آنکسیکه مالک دنیا باهمه وسعتش باشد.(۱۱)

{۱۲}عاصم بن حمزه ازامیرالمؤمنین(ع)وآن حضرت ازرسول اکرم نقل میکند

فرمود: کسى که آن قدر قرآن بخواند تا حفظ شود خداوند او را به بهشت داخل

خواهد کرد وشفاعت و دستگیرى او را درباره ده نفراز خانواده‏اش که مستحق

عذاب و آتش‏اند مى‏پذیرد.(۱۲)

{۱۳} حماد بن سلمه ازثابت ازانس بن مالک نقل میکند که رسول اکرم فرموده:

حاملان قرآن مخصوص‏اند برحمت خدا وکسانى که کلام خدا را یاد میدهند

مقرّبان اویند،کسیکه آنانرا دوست بدارد خدا را دوست داشته و کسى که آنانرا

دشمن بدارد. خدا را دشمن داشته است.خدا ازشنونده قرآن گرفتارى دنیا و از

خواننده آن بلاء آخرت را برمیدارد.اى حاملان قرآن خود را دوست خدا کنید،

احترام ازقرآن تا محبتش بشما زیادترومحبت شمارا دردل بندگان بیشترنماید(۱۳)

{۱۴}امام صادق علیه السلام فرمود:خدای تبارگ وتعالی بیان هرچیزیرا فرو

فرستاده تا آنجا که بخدا سوگند چیزی را از احتیاجات بندگان فروگذارنفرموده:

وتا آنجا که هیچ بنده ای نتواند بکوید ایکاش این درقرآن آمده بود جزآنکه خدا

آنرا در قرآن فرو فرستاده است.(۱۴)

 

منابع ومآخذ .                                                                               

۱-قرآن کریم.سورۀ اسرا آیه {۹} ترجمه ایت الله علی مشکینی

۲-قرآن کریم.سورۀ حجرآیه {۱} ترجمه المیزان

۳-قرآن کریم.سورۀ البروج آیه {۲۱} ترجمه کشف الاسرار

۴- قرآن کریم.سورۀ واقعه آیات{۷۷-۷۸-۷۹-۸۰}ترجمه الهی قمشه ای

۵،۶،۷،۸-فرهنگ قرآنی ،اخلاق حمیده ج ۳

۹،۱۰،۱۱،۱۲-ترجمۀ مجمع البیان طبرسی ج۱

۱۳-مجمع البیان ج۱= ۱۴- اصول کافی ج۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *