ارزش شهید درپیشگاه خداوند متعال

 

ارزش شهید در(۴۰)پیشگاه خداوند متعال

 

تقدیم به شهدای وطن عزیزمان ایران که در راه دفاع از اسلام، دفاع از
آبرو ، حرمت ، وناموس دختران و زنان این میهن زمین، جان خود را
در طبق اخلاص و با دلاوریهای مثال زدنی فدای این میهن نمودند.
و
تقدیم به روح پاک و پر افتخار سرداراسلام، شهید وطن عزیزمان ایران
فرزند دلیر آذربایجان،شهید آقا مهدی باکری.

ارزش وحرمت خون مقدس شهدا درمحضر پروردگار متعال ،بیشمار وخارج

ازحساب است. ومردمان را نهی میکند ازاینکه به کشته های که در راه وطن

و درمقابل دشمن جهاد و قیام می کنند، وکشته می شوند را مرده بگویند.خدای

شهداء در قرآن مجید سوره بقره می گوید: { وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ

أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَاکِن لَّا تَشْعُرُونَ }: آنان را که در راه خدا کشته میشوند،

مرده مخوانید. آنها زنده‏اند و شما در نمى‏یابید.(۱)

درمجع البیان طبرسی (ره): درتفسیر کلمه { بَلْ أَحْیاءٌ .اموات} آورده است .

{ ابن عباس وقتاده و مجاهدوحسن وعمروبن عبید و واصل بن عطا میگویند:

مراد این است که آنان نمرده‏اند ودرحقیقت تا روزقیامت زنده میباشند.جبائی و

رمّانى وجمیع مفسرین همین قول را اختیارکرده‏اند وصحیح هم همین است.(۲)

درخبراست ازرسول صلّى اللّه علیه واله که: خداى تعالى شهید را شش

خصلت بدهد عند آن که اوّل قطره ازخون او برزمین آید: جمله گناها نش عفو

بکند، وجاى او دربهشت به او نماید ، وجفتى ازحورالعین به او دهد، و ازفزع

اکبرش ایمن گرداند،و ازعذاب گورایمن باشد، و به حلیت ایمانش بیارایند ودر

خبرى دیگرنُه خصلت: وتاج وقاربرسرش نهند،وآن تاجى بود ازیاقوت سرخ،

وهفتاد و دو جفت او راازحورالعین بدهد، وشفاعتش قبول کند درهفتاد کس از

خویشانش، و راوى خبر عباده صامت است از رسول- علیه السّلام.(۳)

واین راهم بخوانیدکه عده ای ازشیعیان هم که بدرجهء عالی شهادت نائل نشده

اند نیز، میتوانند با درجه شهداء دربهشت برین[که اگربعداٌ گناه نکنند] مهشور

شوند. واین حدیثی است ازامام ساجدین زین العابدین علیه السلام که فرمود:

«من ثبت على ولا یتنا فى غیبه قائمنا اعطاه اللَّه اجرالف شهید مثل شهداء بدر

واُحد» (کسى که بر ولایت ما در هنگام غائب بودن قائم ما ثابت باشد،خداوند

اجرهزارشهید مانند شهداء بدر و اُحد به اوعطا فرماید.(۴)

ودرسوره نساء آیه {۷۴}می خوانیم :پس کسانی باید در راه خداجهاد کنند که«

دست ازجان شسته اند و»زندگی این جهان مادی رابه جهان ابدی می فروشند،

وهرکس در راه خداجهاد کند وکشته شود یا فاتح گردد، زود باشد که اورا اجر

عظیم دهیم.

درترجمه تفسیرمجمع البیان آمده است که خداوند دراین آیه فعل امربه کاربرده

وفعل امرمقتضی وجوب است ، بنابراین مقصود این است که: باید در راه دین

خدا جهاد کنند. یعنی وقتی که دین خدا یایک کشوراسلامی که حکومت آن نیز

اسلامی باشد. ازطرف کشورثالثی مورد هجوم و تجاوز واقع شود، برملت آن

کشورواجب است که برای پاسداری ازدین خدا جهاد کنند.

وخداوندمتعال فرمود: وَمَنْ یُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‏:کسى که در راه دین خدا وبقولی

در طاعت پروردگار جهاد کند و جان و مال خود را در راه تحصیل خشنودى

پروردگار بدهد. فَیُقْتَلْ :پس کشته شود وبه درجه رفیع شهادت نائل آید. فَسَوْفَ

نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً : بزودى چند برابر عمل به او عطا مى‏ کنیم و بقولى یعنى:

ثوابى دایم که رنج و ناراحتى ندارد، به او مى‏دهیم‏. شهید با خدای خود معامله

انجام می دهد ،یعنی اینکه ازدنیای خود ، دربرابر بهشت و آخرت، و دیدار با

معبود یکتا می گذرد. زندگانی این سرای فانی را به زندگانی سرای جا ودانی

می فروشند.شهداء ازوقتی که تصمیم به جهاد درراه خدا می گیرند، مال،جان

وآنچه دراین دنیای فانی دارند،درراه خدا بذل می کنند.وبه عوض آخرت چشم

ازهمه می بندند ، وبرای جلب رضایت خدای متعال انجام می دهند.

کسی که به دستور خدا یا امام زمان علیه السلام یا نائب برحق وی،یا با فتوای

مجتهد عالم وعادل به زمان خود، درراه خدا با دشمن می جنگد ، ازبرای آنکه

ظلم وفساد، دیکتاطوری را از روی زمین ریشه کن کند، تا اینکه دین خدا در

زمین خدا استواربماند.وجنگ می کند تا آنکه مستضعفین ومحرومین ازچنگال

اهریمنان نجات یابند، وهرگاه این مجاهد کشته شود و یا مجروح گردد خداوند

به او اجر وپاداش عظیم خواهد داد. ابوبصیرازامام صادق علیه السلام روایت

می کند که امام فرمود:(کسی که درراه خدا کشته شود خداوند سیئات وگناهانی

که کرده است مواخذه ومجازات نخواهد کرد.)(۵)

ودرحدیث دیگرکه امام صادق علیه السلام ، ازرسول اکرم صلی الله علیه واله

وصلم روایت می کند که فرمود: « ثلاثه یشفعون الی الله تعالی یوم القیمه

فیشفعهم الابناء ثم العلماء ثم الشهدا» روزقیامت سه دسته ازمردم موردتوجه

وتقرب خداوند متعال هستند و شفاعت آنها درباره‌ی دیگران پذیرفته خواهد شد

و آن سه دسته عبارتند از: انبیاء، علماء و شهدا.(۶)

گوهرپاک بباید که شود قابل فیض ورنه هرسنگ وگِلی لولومرجان نشود

حافظ

روی جانان طلبی آینه را قابل ساز ورنه هرگزگل ونسرین ندمد زآهن و روی
خوشا آنان که جانان می شناسند
طریق عشق و ایمان می شناسند
بسی گفتیم و گفتند از شهیدان
شهیدان را شهیدان می شناسند

التماس دعا به یاد شهدا

جمشید آذرمی آذر

منابع ومآخذ

۱-سوره بقره آیه ۱۵۴٫

۲- ترجمه تفسیر مجمع البیان طبرسی جلد۲

۳-روض الجنان روح الجنان.ترجمه، تفسیرشیخ ابوالفتوح رازی جلد۲

۴-کتاب اصول کافی مرحوم ثقه الاسلام کلینی، و کتاب یوم الخلاص جبل عاملی

۵-وسائل الشیه ،کتاب جهاد

۶-سفیه البحارجلد۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *